2011. július 25., hétfő

Mintaétrend terhességi cukorbeteg kismamának

Mivel ezt sokan kerestétek, és én eddig csak egy étrendet tettem fel, ezért most közreadok még egyet. Későbbiekben is teszek még fel, de nem szeretnék csak erről írni :)

Ha erre az információra van szükséged, olvasd el ezt a cikket, a Mintaétrend oldalt és az Én elmentem a vásárba cikksorozatot is!

Napi 160 gr szénhidrát

Reggeli (25 gr szénhidrát)
tea - szénhidrátmentes édesítőszerrel, vagy keserűen (0 gr)
rántotta 2 tojásból, 1 szelet sonkával (0 gr)
1 kifli (25 gr)
(A kiflit szokták 25 gr és 26 gr szénhidrátnak is írni táblázattól függően, de az az egy gr nem jelent problémát)

10 órai (15 gr szénhidrát)
1 dl tej (5 gr)
3 db korpovit keksz (10 gr)

Ebéd (50 gr szénhidrát)

2,5 dl narancslé (25 gr)
Marhapörkölt (2 gr)
Nokedli (20 gr)
Csemegeuborka (2,6 gr)

Uzsonna (20 gr szénhidrát)
Kivi (20 dkg)

Vacsora (40 gr szénhidrát)
2 dl kakaó (cukrozatlan kakaó édesítőszerrel) (10 gr)
1 zsömle (30 gr)
2 szelet párizsi
1 paprika

Utóvacsora (10 gr szénhidrát)
1 szelet puffasztott rizs (8,5 gr)

17 megjegyzés:

  1. Sziasztok,
    én most nem egy mintaétrendet szeretnék adni, inkább megosztanám veletek az én túlélési praktikáimat. Amikor elkezdtem a diétát, azt sem tudtam hová szaladjak és mit vegyek. Szóval néhány praktikus tanács.
    Először is semmi fehérkenyér (zsemle, kifli mérés szerint), semmi péksüti (esetleg Norbi, diabetikus), semmi nasi!!!
    Aztán gyümölcsök közül semmi banán, szőlő, asztalt gyümi, mert ezekben borzasztóan sok a cukor!
    Semmi cukrozott üdítő, legjobb a víz. Persze a nátriumszegény!
    Semmi cukor, semmi méz!
    Tejjel óvatosan, számolni kell, és legjobb, ha a tízóraidba építed be!
    Én mindig teljeskiőrlésű szeletelt kenyeret veszek. Ezzel nagyon jól lehet számolni. A zacskón fel van tűntetve, hogy 1 szelet hány gr szénhidrátot tartalmaz. Kapható minden élelmiszerüzletben. Különösen finomnak találtam a Pennyben kapható graham teljeskiőrlésű szeletet változatot.
    Nem kell lemondani a rizs, tarhonya, tésztafélék fogyasztásáról sem, de szigorúan ki kell számolni a mennyiséget. Íme a trükk: először szárazon kiméred, megfőzöd, majd evőkanállal kiméred ismét, hogy megfőve hány kanállal tesz ki. Hiszen megdagad. Így a családnak főzött adagból ki tudod könnyed szedni a saját mennyiségedet.
    1 evőkanál száraz tészta 1 dkg-8g szénhidrátot tartalmaz.
    1 evőkanál rizs 2 dkg-16g szénhidrátot tartalmaz. Én kb 6-7 evőkanál rizst ehetek meg ebédre. (180gr-os diétán vagyok) Ez egy sülthusival, zöldséggel bőségesen elég.
    Joghurt: natúrjoghurt + friss gyümi, persze kiszámolva remek tízórai, uzsanna 1-2 korpovit keksszel.
    Én nem szeretem az édesítőszereket, diabetikus sütiket, így ha nagyon nem bírom édesség nélkül a tízóraimba beleszámolok egy túrórudit.

    Remélem tudtam segíteni.

    34 hetes kismama

    Boldogságos babavárást mindenkinek!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen a tapasztalataidat! :) kitartást a diétához, és jó egészséged Neked és a Babónak is! :)

    VálaszTörlés
  3. Túl van hajtva ez az egész grammonkénti számolgatás, az anyukámék idejében még SENKIT nem ellenőriztek, hogy cukros-e vagy nem és lám, itt vagyunk, élünk... Bizonyos (fejlett) országokban ma is tesznek rá magasról, és mégis Magyarország mögött vannak... a halálozási statisztikákban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, hogy megosztottad a véleményedet velünk :)
      Egyetérteni persze nem tudok, nyilván van oka ennek a túlhajtásnak... valószínűleg Te nem vagy cukorbeteg, ezért nem tudod, milyen bekómálni, amikor a cukorszinted elszáll. Talán anyuka sem vagy, aki egészen biztosan nem tenne olyat, mivel akárcsak kicsit is felmerül a gyanú, hogy ártana a gyermekének.
      Már csak egy dolgot kérdeznék, hogy kerültél az oldalamra? :)

      Törlés
    2. Na ez egy jó kérdés volt. Az sem lett volna egy utólagos szempont,ha a kedves hozzászóló figyelembe vette volna: Anyukájáék idejében -bár akkor is megvoltak az arra az időszakra jellemző gondok- más minőségű életet éltek (értem itt az ételek minőségét akkor és ma,egyáltalán a hozzávalókét;a munkahelyi stresszt,amitől ma már szimplán idegi alapon is akár cukorbeteg lesz az ember,és amit fejlett országokban a magasabb életszínvonal is kivéd akár;a szintén mai túlhajtottságot-hányszor kapjuk meg az őseinktől,h:bezzeg annak idején nekem mindenre jutott időm...-,cudar egy világ ez....ma már nem így van,még ha szegények nehezen is látják be időnként. :(
      Nálunk majdnem minden családtagom küzd cukorbetegséggel,én inzulinrezissztens vagyok és ha már itt tartunk 30 hetes terhes, ikrekkel na meg a betartatott 180g CH-diétámmal. És sajnos tetszik vagy sem:SZÜKSÉGES. De ha esetleg hasonló cipőben járna Anonymus (vagy lehet,h jár is csak lelkileg nem tud ezen túllépni,majd megtudná...

      u.i.:azért Magyarország messze viszi a pálmát cukorbetegségben és az ezzel együttjáró borzalmakban,mint amputáció...hogy van az,hogy ezzel általában minden ember tisztában van más esetekben kis hazánkban ??

      Törlés
    3. Na ez egy jó kérdés volt. Az sem lett volna egy utólagos szempont,ha a kedves hozzászóló figyelembe vett volna,h Anyukájáék idejében -bár akkor is megvoltak az arra az időszakra jellemző gondok- más minőségű életet éltek (értem itt az ételek minőségét akkor és ma,egyáltalán a hozzávalókét;a munkahelyi stresszt,amitől ma már szimplán idegi alapon is akár cukorbeteg lesz az ember;a szintén mai túlhajtottságot-hányszor kapjuk meg az őseintől,h:bezzeg annak idején nekem mindenre jutott időm...-,cudar egy világ ez....
      Nálunk majdnem minden családtagom küzd cukorbetegséggel,én inzulinrezissztens vagyok és ha már itt tartunk 30 hetes terhes ikrekkel na meg a betartatott 180g CH-diétámmal. És sajnos tetszik vagy sem:SZÜKSÉGES. De ha esetleg hasonló cipőben járna Anonymus (vagy lehet,h jár is csak lelkileg nem tud ezen túllépni,majd megtudná...

      Törlés
    4. Szia gemini,
      sok sikert a babákhoz! kívánom, hogy mindketten tökéletesen egészségesek legyenek!

      Törlés
    5. Sziasztok,

      Érdeklődnék, hogy egy terhességi cukorbetegségre javasolt mintaétrend alkalmazása / betartása vajon árt vagy akár jó hatással is lehet egy nem cukorbeteg kismamának?

      Válaszotokat előre is köszönöm.

      Törlés
    6. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    7. Szia,
      én nem vagyok dietetikus, saját terhességi cukros tapasztalataimat osztom meg a blogon. Ezzel együtt azt gondolom, hogy ezek az étrendek tartalmaznak mindent, amire szüksége van egy kismamának. Ha figyelsz arra, hogy rendszeresen fogyassz mindenféle élelmiszert /ami megengedett :) / nem történhet bajod. A biztonság kedvéért egyeztess nőgyógyászoddal is azért vagy egy dietetikussal.
      Azt gondolom, egy CH diéta inkább abban segít Neked, hogy ne hízz túl sokat a terhességed során. Én nem éheztem, mégis csak 8 kg "többlettel" mentem szülni, és a kisfiam teljesen egészséges

      Törlés
  4. Sziasztok! Én 29 hetes tehes vagyik és 2 napja voltam terheléses cukor vizsgákaton és nem lett jo az eredmény. 2 nap mulva mennem kell diabetikus szakrendelésre de mivel angliában élek tartok töle hogy nem mindent fogok jol megérteni. Valaki tud nekem segiteni abban hogy milyen következményei lehetnek a babára nézve ha nem sikerül pontosan betartanom a diétát?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Anita,
      ne izgulj, minden rendben lesz! Még, ha nem is értesz meg mindent tökéletesen, amit az orvosod mond, az interneten a szakirodalmak tárháza érhető el.
      Azt tisztázd vele egyértelműen, hogy pontosan mennyi a napi CH bevitel, amit megállapít neked, és milyen eloszlásban /hányszor egy nap, melyik étkezésre mennyit/ innentől már nincs is rá szükséged :)
      A diéta azért nem azt jelenti - szerintem - hogy szigorúan, nem pontosságra mindent, nekem is ezt mondta a dietetikus annak idején - ha egy adott napon belül az egyik étkezés picit több/kevesebb lett, a következőnél kompenzáljam. A gond nem ott van, ha 1-1 dolgot elnézel, hanem, ha következetesen nem tartod be a diétát. De ebbe egy-két hét alatt tökéletesen bele lehet tanulni :)
      olvasgasd a blogot is és bármilyen olyan oldal, ami cukorbetegeknek szól, nem kell kifejezetten kismamáknak szólót keresned egy étrendhez!
      Boldog babavárást, Üdv,
      Bea

      Törlés
    2. Anita! en is Londoban vagyok es dietaznom kell napi 3x mernem, es epp emiatt mert itt vagyok, sok mindent elrontok...az otthoni forumokat olvasva olyan konnyunek tunik, de itt kinnt szinte lehetetlen! En is szenvedek az egesztol es alig varom vege legyen

      Törlés
    3. Anita en is Kinnt vagyok Londonban, es nagyon nehezen boldogulok, megtalalni azokat a termekeket amiket a magyar forumokon oldalakon talalok, otthon rengeteg mindent esznek jol vannak lakva, en konkretan ehezem...mivel nem talalom a megfelelo lisztet, kenyeret stb....szoval nagyon kemeny nekem is, napi 3x merem. engem 160 ch ra allitottak! Mas tele van tole en fetrengek inkabb mert nincs bennem ero...

      Törlés
    4. Zsanett! Szerintem Angliaban is megtalalhatod, amire szukseged van a dieta soran. Javaslom, hogy probalj ki uj izeket, pl. Gabonafeleket (hajdina, arpagyongy, barna rizs), kiserletezgess ezekkel, nagyon izgalmas izeket leht kihozni beloluk!

      Törlés
  5. Bar szerintem itt a suly is meghatarozo, lehet ez egy 60 70 kg os lanynak elegendo, de az en sulyom sajnos ennel joval tobb...:( es lehet ezert keves szamomra nem?

    VálaszTörlés
  6. Szia Zsanett, ne csak CH tartalmú ételekkel próbálj jól lakni! Eleinte én is majd éhen haltam - pedig csak 45 kg-val kezdtem a terhességet, 53 kg-val szültem - de aztán rájöttem, hogy, ha például sok zöldséget eszem, picivel több hús, mint terveztem, az is jól lakat. persze ez is egyéni :(
    Számos angol nyelvű oldal is szól a témáról. Esetleg az orvos is tud tanácsot adni.
    Ne add fel, ha éhezel, akkor nem jó valami és az sem neked sem a babának nem jó!!!

    http://diabetes.niddk.nih.gov/dm/pubs/gestational/#8
    http://www.babycenter.com/0_gestational-diabetes_2058.bc
    http://www.babycentre.co.uk/a1042130/diet-for-gestational-diabetes
    http://diet.lovetoknow.com/wiki/Sample_Diet_for_Gestational_Diabetes

    VálaszTörlés